Alles over Organisatieopstelling

Organisatieopstellingen nemen al meer een belangrijke plaats in bij het adviseren binnen bedrijven.

Deze methode is zeer effectief en geeft inzichten die op traditionele manieren vaak niet aan het licht komen. Een organisatieopstelling is geschikt voor overheden, multinationals, grote en kleine bedrijven. Profit en Non-profit.

 

Hoe werkt een organisatieopstelling?

Eerst wordt er een onderzoeksvraag geformuleerd. Deze vraag wordt ook wel hulpvraag genoemd. Deze vraag moet systemische inzichten geven van de processen binnen een organisatie.

Tijdens een opstelling wordt er door deelnemers de organisatie of een deel hiervan opgesteld.

De cliënt (veelal de vraagsteller) kiest uit de overige deelnemers representanten uit die voor zichzelf, collega’s of onderdelen van de organisatie staan.

 

De representanten hoeven niets te weten van de organisatie of zelf iets bijzonders te doen. Iedere representant wordt door de cliënt op intuïtieve neergezet binnen de opstelling. Hierbij staan ze indirect op een bepaalde wijze tot elkaar.  Zo ontstaat er een ruimtelijke voorstelling van de organisatie waarbinnen de cliënt werkt.

 

De representanten voelen door de opstelling wat er afspeelt binnen de persoon/onderdeel die hij of zij representeren. Door het invoelen van alle representanten ontstaat er een zogenaamd “wetend veld”. Dit komt vaak overeen met onderliggende (werkelijke) situatie binnen de opgestelde organisatie.

 

De begeleider stelt diverse vragen aan de representanten. Deze vragen moeten de begeleider helpen te ontdekken waardoor er een onbalans is binnen de organisatie.

Door een onbalans stroomt er geen of onvoldoende energie. Door het veranderen van de posities of door het toevoegen van representanten komt er beweging binnen een “organisatie” , er worden verstrikkingen duidelijk en gaat de energie weer stromen.

 

Deze verstrikkingen worden vaak veroorzaakt door gebeurtenissen uit het verleden. Door deze gebeurtenis is vaak een dynamiek in gang gezet. Deze dynamiek kan reacties oproepen die op hun beurt weer patronen veroorzaken. Deze patronen zorgen er vaak voor dat mensen niet fijn kunnen samenwerken of doelen niet worden behaald. Dit geeft vaak onverklaarbare spanning met ziekteverzuim tot gevolg.

 

Door deze inzichten en het kunnen toepassen van andere inzichten die in een opstelling zichtbaar zijn geworden komt een organisatie meer in balans, worden succesvoller en is het vaak prettiger om voor te werken.

Alles over Organisatieopstelling

Organisatieopstellingen nemen al meer een belangrijke plaats in bij het adviseren binnen bedrijven.

Deze methode is zeer effectief en geeft inzichten die op traditionele manieren vaak niet aan het licht komen. Een organisatieopstelling is geschikt voor overheden, multinationals, grote en kleine bedrijven. Profit en Non-profit.

 

Hoe werkt een organisatieopstelling?

Eerst wordt er een onderzoeksvraag geformuleerd. Deze vraag wordt ook wel hulpvraag genoemd. Deze vraag moet systemische inzichten geven van de processen binnen een organisatie.

Tijdens een opstelling wordt er door deelnemers de organisatie of een deel hiervan opgesteld.

De cliënt (veelal de vraagsteller) kiest uit de overige deelnemers representanten uit die voor zichzelf, collega’s of onderdelen van de organisatie staan.

 

De representanten hoeven niets te weten van de organisatie of zelf iets bijzonders te doen. Iedere representant wordt door de cliënt op intuïtieve neergezet binnen de opstelling. Hierbij staan ze indirect op een bepaalde wijze tot elkaar.  Zo ontstaat er een ruimtelijke voorstelling van de organisatie waarbinnen de cliënt werkt.

 

De representanten voelen door de opstelling wat er afspeelt binnen de persoon/onderdeel die hij of zij representeren. Door het invoelen van alle representanten ontstaat er een zogenaamd “wetend veld”. Dit komt vaak overeen met onderliggende (werkelijke) situatie binnen de opgestelde organisatie.

 

De begeleider stelt diverse vragen aan de representanten. Deze vragen moeten de begeleider helpen te ontdekken waardoor er een onbalans is binnen de organisatie.

Door een onbalans stroomt er geen of onvoldoende energie. Door het veranderen van de posities of door het toevoegen van representanten komt er beweging binnen een “organisatie” , er worden verstrikkingen duidelijk en gaat de energie weer stromen.

 

Deze verstrikkingen worden vaak veroorzaakt door gebeurtenissen uit het verleden. Door deze gebeurtenis is vaak een dynamiek in gang gezet. Deze dynamiek kan reacties oproepen die op hun beurt weer patronen veroorzaken. Deze patronen zorgen er vaak voor dat mensen niet fijn kunnen samenwerken of doelen niet worden behaald. Dit geeft vaak onverklaarbare spanning met ziekteverzuim tot gevolg.

 

Door deze inzichten en het kunnen toepassen van andere inzichten die in een opstelling zichtbaar zijn geworden komt een organisatie meer in balans, worden succesvoller en is het vaak prettiger om voor te werken.

Maak een afspraak met een van onze coaches en/of organisatietherapeuten.

Lees meer

Contactgegevens

Mocht je nou een vraag hebben?
Stel hem gerust!
Je kunt ons bellen, mailen of het contactformulier invullen.
Tot snel!

    JA, ik geef toestemming om mijn gegevens te verzenden.